neděle, ledna 08, 2017

POSLEDNÍ DOPIS OD TVÉ LÁSKY

JOJO MOYES


V ORIGINÁLE: The Last Letter From Your Lover
PŘEKLAD: Lucie Mikolajková
VYDAVATELSTVÍ: Euromedia Group, k.s. - Ikar
ROK VYDÁNÍ: 2015, 2. vydání
POČET STRAN: 472

ANOTACE:
Píše se rok 1960. Jennifer Stirlingová se po vážné autonehodě probouzí v nemocnici v Londýně a na nic si nevzpomíná. Nepoznává svého manžela, kamarády, nepamatuje si dokonce ani to, jaká byla před nehodou ona sama. Když je však po nějaké době z nemocnice propuštěna, nachází doma schovaný dopis a z mlhy zapomnění pomalu začínají vystupovat obrazy upomínající na velikou lásku, kvůli které byla ochotná riskovat úplně všechno.
O bezmála půlstoletí později na dopis, v němž neznámý muž žádá svoji milenku, aby kvůli němu opustila manžela, náhodou v archivu narazí novinářka Ellie Haworthová. Ellie milostný list okamžitě zaujme, neboť i ona má momentálně poměr se ženatým mužem. Pouští se tedy do pátrání po dámě, které je dopis adresován, jeho pisateli a především pak příběhu velké lásky, jenž se za dopisem skrývá.....



Ze všeho nejdřív musím napsat, že Poslední dopis od tvé lásky je úplně první knihou, kterou jsem od Jojo Moyes četla. Dílům této autorky jsem se zatím vyhýbala jako čert kříži, protože jsem se celou dobu domnívala, že píše bezduché slaďárny, což jako četbu nevyhledávám. Ke knize jsem pak přišla jako slepý k houslím. Dostala jsem ji od kamarádky k narozeninám. Když jsem ji vybalila z dárkového papíru, tak na mě šly mrákoty. Nedokázala jsem si představit, že knížku otevřu a budu číst. Ale víte jak to bývá. Člověk míní, život, osud nebo Pán Bůh mění. Onemocněla jsem a musela zůstat doma. Všechny mé nové a nepřečtené knížky zůstaly v podnájmu v Praze. Vzala jsem tedy za vděk Posledním dopisem a musím říct, že celou dobu, kdy jsem knihy Jojo Moyes ignorovala, jsem byla hrozně hloupá.
…Vztah těch dvou opravdu něco znamenal, pomyslí si. Muž, který se úplně otevřel ženě, již miloval; snažil se ji pochopit a chránit, dokonce i před ní samou. Když ji nemohl mít, raději odjel na druhý konec světa a s velkou pravděpodobností obětoval svůj život...
Na knize se mi nejvíce líbilo to, jak autorka dokázala vykreslit celkovou společenskou situaci let 1960 a 1964, ve kterých se odehrává hlavní příběh velké lásky mezi Jennifer a novinářem Anthonym. To, že ve vyšší společnosti byla žena brána spíše jako ozdoba, doplněk muže, rodička jeho dědiců, než inteligentní, samostatně smýšlející jedinec mající sny, touhy, city, vlastní názory a pokud se někdo rozhodl odlišit se od ostatních a jít vlastní cestou, tak přišel o všechno i o rádoby „kamarády“ a musel začít od nuly. Díky Anthonyho zaměření na zahraniční zpravodajství jsou pak v příběhu dokonce zmíněny historické události, boje o moc v Kongu, což celý děj v určitém bodu ještě víc dramatizuje. A díky postavě Ellie se pak člověk zase dopodrobna seznámí s prací novináře.
… ,,Chci, aby autoři měli možnost připravit se na poradu. Mají tak dost času přečíst si noviny, mrknout na internet, pokecat si a vzájemně se inspirovat.“ Pootočí se na židli a zkontroluje nějaký e-mail. ,,Přístup na poradu je privilegium, Ellie. Spousta dalších redaktorů by dala za takovou šanci nevím co. Neumím si moc dobře představit, jak můžeš být profesionálně připravená, když se přiřítíš jen pár minut předtím“...
Kniha je rozdělena na tři části. Děj postupně se odehrávající v letech 1960, 1964 a 2003, střídavě v Anglii, Francii a částečně v Africe. Každá část je pak ještě rozdělena na kapitoly, které začínají úryvkem z dopisu, e-mailu nebo SMS, jež píše žena muži nebo muž ženě.

Co říct o hlavním motivu knihy, milostných dopisech. Dopis je krásný, jelikož dokazuje, že pisateli na adresátovi hodně záleží, když si dal tu práci s jeho napsáním. Milostné dopisy, psané z lásky, jsou pak ještě cennější.

HODNOCENÍ:
Román hodnotím 80 % a ryze kladně. Děj mě naprosto pohltil a ani na minutu jsem se nenudila, takže jsem vše přelouskala za necelé dva dny. Doporučuju všem, kteří mají rádi milostné příběhy nebo hledají jen nějakou oddechovku, u níž budou moct vypnout a nebudou muset přemýšlet nad příliš složitým dějem.

O AUTOROVI:
Jojo Moyes se narodila a vyrůstala v Londýně. Nyní žije s manželem a třemi dětmi v Essexu. Deset let pracovala jako novinářka, z toho jeden rok v Hong Kongu a devět let pro list The Independent. Od roku 2002 se pak plně věnuje psaní knih. Česky vyšly například Poslední dopis od tvé lásky, Než jsem tě poznala, Dívka, již jsi tu zanechal, Jeden plus jedna, Stříbrná zátoka. Podle knihy Než jsem tě poznala byl natočen i stejnojmenný film.

Žádné komentáře:

Okomentovat