čtvrtek, května 11, 2017

DCERA ČARODĚJNICE

PAULA BRACKSTON


V ORIGINÁLE: The Witch´s Daughter
PŘEKLAD: Štefan Kaleta
VYDAVATELSTVÍ: DOBROVSKÝ s.r.o., v edici Knihy Omega
ROK VYDÁNÍ: 2017
POČET STRAN: 360

ANOTACE:
Je jaro roku 1628. Mladá Bess Hawksmithová vidí, jak se tělo její matky houpe na Stromě oběšenců. Ví, že ji před stejným osudem může zachránit jen jeden muž – Gideon Masters, čaroděj. Také ví, že za jeho pomoc zaplatí vysokou cenu.
Anglie, současnost. Elizabeth žije tichým životem. Celá staletí strávila o samotě. Po celou dobu se stěhovala z místa na místo, přežila morové epidemie, války a také žal, jenž nesmrtelnost přináší. Její osamělost ukončí až přátelství s Tegan. Elizabeth dobře ví, proč zůstává celá staletí uzavřená, ale přátelství s Tegan ji obměkčí a Elizabeth se dívce otevře a začne ji učit řemeslu přírodních čarodějnic.
Ale Gideon je stále na lovu. Nezastaví se před ničím. I po staletích míní získat Elizabethinu duši. A teď už Bess nebojuje jen za sebe; teď musí ochránit dívku, kterou začala milovat jako vlastní dceru.

…Kromě plánování a příprav toho zatím nemohu moc dělat. Obrátila jsem tedy svou pozornost k samotnému domu. V domě jsou dvě místnosti vepředu a dvě vzadu, v patře také tak. Všechny jsou malé a mají tvar krabice. Dům zepředu vypadá jako domek pro panenky. Okna jsou po obou stranách dveří. Nelíbí se mi, že dveře jsou přímo u schodů, ale s tím nemohu nic udělat. Na velké změny v uspořádání domu bych si musela najmout stavbaře. To by znamenalo, že by se po domě po několik týdnů pohybovali cizí lidé. Byla by to příliš vysoká cena...

Bess, Eliza, Elizabeth. Wessex, Londýn, Flandry... Léta 1627/1628, 1888, 1917, 2007 a mnohá další. Různá jména, místa a období, spjatá však s osudem pouze jediné osoby, hlavní hrdinky Bess, původně obyčejné dívky, která se však kvůli záchraně svého života rozhodla přijmout čarovnou moc a tím i nesmrtelnost. Učitelem jí byl Gideon, čaroděj, praktikující černou magii, jenž v Bess vidí vysněnou družku, kterou hledal po celá staletí. Jenže ona se mu odmítá podvolit, nechce provozovat temná kouzla, být služebnou Satana. Putuje proto staletími, skrývá se, mění si identitu a místa pobytu, jen aby ji Gideon nenašel. Za pomoci přírodního čarodějnictví a bylin se pak snaží pomoci potřebným. Čtenář tak Bess doprovází jako doktorku, asistentku chirurga, do nemocnice nebo jako zdravotní sestru na bojiště 1. světové války. V konfrontaci s bolestí a utrpením pacientů však Bess nikdy nezůstane jen u dostupných léčiv. Vždy se rozhodne, že někomu uleví za použití své kouzelné moci. Jenže kde se aktivuje kouzlo dobré, tak se objeví i to zlé. Gideon nikdy nespí, neustále je Bess na blízku, prahne po ní, po její duši. Tegan, osamělá mladá dívka, na kterou nemá matka čas, uvítá Bessino přátelství. Ráda jí pomáhá se zahrádkou a touží po tom, stát se její učednicí. Do závěrečného boje proti temným silám půjdou nakonec společně. Jak to celé dopadne si už budete muset přečíst sami. :)
...Bess cítila, jak její tělo prostupuje moc. Utišila bolest, zastavila tok krve a zacelila zlomeniny. Vstala. Cítila se svobodná a lehká jako pírko. Okovy praskly. Teď už rozuměla. Rozuměla pocitu, který moc vyvolává. Rozuměla kráse té moci. Nádheře té moci. Smyslnosti té moci...

Dcera čarodějnice je historický román s prvky nadpřirozena. Do děje jsou zakomponovány jak reálné prvky – čarodějnické procesy, příběh Jacka Rozparovače či 1. světová válka, tak i fantasy – obludy, víly apod. Kniha je rozdělena podle let, v nichž se děj odehrává, na několik částí, které se dále člení na číslované kapitoly. Hlavní děj se odehrává v roce 2007, kdy se Bess spřátelí s Tegan a vypráví jí svůj životní příběh. Části datované do tohoto roku jsou vždy psány formou deníkových zápisků. Zbytek děje je psán formou souvislého, barvitého vyprávění.
...Jestli jsem se v téhle zatracené válce něco naučil, pak to, že musíme být věrni sami sobě. Musíme být věrni našim obyčejným a nedokonalým já...

HODNOCENÍ:
Ze začátku mě knížka kvůli strohým popisům, psaným jednoduchými větami moc nezaujala. Bála jsem se, že takto bude napsaná úplně celá a že mi potrvá hrozně dlouho, než ji přelouskám. Pak se však na scéně objevila Tegan, které Bess začala vypravovat svůj příběh a já se od ní už nedokázala odtrhnout. S každým dalším obdobím Bessina života byl děj zajímavější a napínavější. Celý příběh byl pak okořeněn lehce erotickým nádechem. Některé scény byly pro mě až příliš násilné, ale pro vývoj událostí zřejmě nezbytné, takže chápu jejich použití. Nejvíce bych chtěla ocenit historickou část příběhu, z níž mě zaujal jednak vývoj společnosti během morové epidemie a po ní, kdy všichni hledali její příčiny, viníky a tím odstartovaly čarodějnické procesy, a pak také barvitý popis bojiště, polního lazaretu, polní nemocnice, zákopů a celého jejich okolí, díky čemuž jsem si připadala, jako bych tam stála. Dále se mi líbilo i psychologické vykreslení hlavní hrdinky. Bylo mi jí nesmírně líto, že musela žít osamoceně a nikdy nepoznala jaké to je mít dítě, vlastní rodinu, zestárnout, zemřít a po celý život musela sledovat utrpení jiných během epidemií, válek či jiných katastrof. Jako celek na mě kniha působila čtivě, i když mi děj, díky různým autorčiným náznakům, přišel po čase dosti předvídatelný. Trochu mě zklamal konec, od kterého jsem čekala větší akčnost. Dcera čarodějnice je milá, jednoduše psaná oddechovka, u které se nemusí moc přemýšlet a čtenář si může v klidu vychutnávat děj. Při čtení jsem bohužel objevila i několik překlepů, což mě u takové hezké knížky celkem mrzelo. Hodnotím 80%. Doporučuji všem, kteří mají rádi historické romány a/nebo fantasy.

O AUTOROVI:
Paula Brackston se narodila v Dorsetu v Anglii. Nyní žije ve Walesu. Než se stala spisovatelkou, tak vystřídala několik zaměstnání. Píše ještě pod dalšími dvěma pseudonymy – P. J. Brackston a P. J. Davy. Mezi její další knihy patří Nutters, The Winter Witch, The Midnight Witch, The Silver Witch a The Return of the Witch.


Za zaslání recenzního výtisku děkuji Knihám Omega. Knihu si můžete zakoupit v internetovém knihkupectví knihydobrovsky.cz.

3 komentáře:

  1. Ahoj, jmenuji se "Tina Petersen" Jsem z Odense v Dánsku. Byl jsem ženatý 9 let s Oliverem a oba jsme měli spolu dva (2) syny. Oliver byl můj milenec na střední škole, můj vysněný muž a já jsme ho milovali víc, než dokážou vyjádřit slova. Můj manžel najednou začal spát a dávat různé omluvy, proč se nemůže vrátit domů. Děti, které byly zvyklé být vždycky kolem svého otce, ho teď vidí ječmen. Začal mít vnější vztahy s jinými ženami, aniž by zvažoval, jak se budou děti nebo já cítit.

    Celý můj svět byl otřesen a zdá se mi, že jsem ztratil jediného člověka, kterého jsem kdy opravdu miloval. To se ještě zhoršilo v okamžiku, kdy požádal o rozvod ... Snažil jsem se, co mohl, aby mu změnil názor a zůstal se mnou a dětmi, ale veškeré úsilí bylo marné. Prosil jsem a zkoušel všechno, ale nic nefungovalo.

    Průlom nastal, když mě někdo představil tomuto nádhernému, velkému kouzelníkovi, který mi nakonec pomohl ... Nikdy jsem nebyl fanouškem takovýchto věcí, ale prostě jsem se rozhodl neochotně vyzkoušet, protože jsem byl zoufalý a nezbylo mi na výběr ... Udělal zvláštní modlitby a použil kořeny a byliny ... Během dvou dnů mi Oliver zavolal a byl mi líto všech emocionálních traumatů, které mi způsobil, přestěhoval se zpět do domu a nadále šťastně žijeme jako jedna velká rodina. co úžasný zázrak doktor Zuzu udělal pro mě a moji rodinu. Pomohl mi také vyřešit můj problém s artritidou, se kterým se zabývám celá léta

    Představil jsem mu spoustu párů s problémy po celém světě a měli dobré zprávy ... Pevně ​​věřím, že někdo tam potřebuje pomoc. Pro naléhavou pomoc jakéhokoli typu kontaktujte lékaře Zuzu nyní prostřednictvím jeho e-mailu: doctorzuzutemple@gmail.com nebo WhatsApp ho na +2347013499818 a také kontaktujte doktora Zuzu na Vibru prostřednictvím +2347013499818

    OdpovědětVymazat