neděle, ledna 08, 2017

CO MĚ NAUČIL TUČŇÁK

TOM MICHELL


V ORIGINÁLE: The penguin lessons
PŘEKLAD: Irena Steinerová
ILUSTRACE: Neil Baker
VYDAVATELSTVÍ: NOXI, s. r. o.
ROK VYDÁNÍ: 2016
POČET STRAN: 208

ANOTACE:
Jedinečný, silný životní příběh o nevídaném vztahu mezi mladým učitelem a tučňákem. Pro všechny, kteří kdy snili o tom rozumět řeči zvířat.
Dvacetiletý Tom Michell, toužící po dobrodružství, přijme místo učitele na prestižní argentinské internátní škole. Během svého výletu do Uruguaye zachrání tučňáka uvězněného v ropné skvrně. Ten den se jeho život navždy změní. Pták, který dostane jméno Juan Salvador, odmítá mladého učitele opustit a jemu tak nezbývá nic jiného, než svého nového „domácího mazlíčka“ propašovat přes hranice a vrátit se s ním zpět do školy. Tučňák se samozřejmě brzy dostává do centra pozornosti. Stane se z něj nejen maskot ragbyového týmu, důvěrník paní domácí, spoluhostitel Tomových party, ale také nejokázalejší plavecký trenér ve světových dějinách. Navzdory těžkým časům peronistické vlády, hrozivé ekonomice a politickým bojům Juan Salvador všechny kolem sebe rozveseluje. (převzato z bux.cz)


S koupí této knížky, stejně jako se sepsáním recenze jsem celkem otálela. I když mě kniha upoutala svým tématem a grafickým zpracováním obálky hned po vydání, tak jsem si ji koupila až o téměř dva měsíce později. Trochu jsem se bála jaká bude, protože až moc lidí na ni pělo jen samou chválu.

Za sebe bohužel musím nakonec napsat, že jsem byla trochu zklamaná. Očekávala jsem, že to bude taková nějaká oddechovka o životě s tučňákem, která bude mít hlavu a patu, spád, u níž se zasměju a během pár dnů ji budu mít přečtenou. Nakonec jsem ale zjistila, že se jedná o trošku zdlouhavější autobiografii s prvky cestopisu, díky čemuž se z několikadenní četby stala četba zhruba dvoutýdenní.
… Vzduchem se nesl křik racků, pleskání lodních lan a pach ryb, a tato malá oáza bezpečí se poklidně koupala v paprscích zimního slunce. Jasné barvy racků, člunů a domů se nádherně vyjímaly na pozadí safírově modrého nebe...

Stejně jako asi každého, kdo tuto knihu četl, mě nejvíce zaujalo autorovo vyprávění o tučňákově záchraně, jeho převozu do Argentiny a životě s ním. Osobně se mi líbily taky úseky s barvitými popisy krajiny, měst či života na venkově. Co mi už ale přišlo zdlouhavé a celkem mi vadilo bylo řešení tehdejší politické a ekonomické situace. Pro čtenářovu představu a dokreslení tehdejší doby to ale byly potřebné informace, takže chápu, že je tam autor zařadil. Proto jsem zatnula zuby a pročítala se tím, jen abych už byla u další kapitoly s tučňákem.
… Rituál byl pokaždé stejný. Na vteřinu až dvě strčil zobák pod proud vody a pak energicky zatřásl hlavou. Když to dvakrát nebo třikrát zopakoval, začal si jednou nohou umývat hlavu a krk a na druhé přitom balancoval. Pak se pustil do čištění ostatních částí těla. Bylo překvapující, kam až si dokázal nohama dosáhnout; zdálo se, že má ohebné gumové kosti, které se dají libovolně zkroutit...

Kniha je rozdělena do několika kapitol. Text je pak doplněn o překrásné ilustrace od Neila Bakera. Vyzdvihnout bych chtěla také grafickou úpravu obalu knihy, která mě upoutala ze všeho nejdřív. Ještě jsem ani nevěděla, o čem je děj.


HODNOCENÍ:
Jak jsem se zmínila již výše, tak jsem knihu četla zhruba dva týdny. Hodnotím ji 80%, protože mi sice přišla místy zdlouhavá, ale ústřední téma, život se zachráněným tučňákem, bylo velmi zajímavé. Co mě naučil tučňák doporučuji všem, kteří čtou autobiografie či cestopisy, jsou milovníky zvířat stejně jako já nebo se zajímají o ekologii. Neboť nebít ekologické havárie, tak by se daný příběh nikdy nestal.

O AUTOROVI:
Tom Michell pochází z jižní Anglie. Po pobytu v Argentině se vrátil zpět a usadil se v Cornwallu. Je amatérským malířem. Jeho obrazy jsou inspirovány přírodou. Je ženatý a má čtyři děti.

Žádné komentáře:

Okomentovat