čtvrtek, března 15, 2018


ZLOMENÍ ANDĚLÉ

GEMMA LIVIERO


V ORIGINÁLE: Broken Angels
PŘEKLAD: Zdeňka Zvěřinová
VYDAVATELSTVÍ: Euromedia Group, a. s. - Knižní klub
ROK VYDÁNÍ: 2018
POČET STRAN: 408

ANOTACE:
Mladá dívka Elsi je uvězněná v lodžském ghettu. Ve chvíli, kdy zjistí, že o jejím životě rozhodují jiní, se rozhodne bojovat a způsobit nacistům co největší škody. Bez ohledu na cenu, kterou bude muset zaplatit – a která se přesto ukáže být příliš vysoká.
Modrooká a blonďatá Matilda je odvlečena od svých rodičů a převezena z Rumunska do srdce Německa. Má být součástí projektu Lebensborn. Její noví opatrovníci z ní chtějí učinit dokonalou Germánku, ale Matilda je odhodlána hlavně pomáhat dalším dětem se stejným osudem. Spolu si uchovají naději, spolu snad jednoho dne uprchnou.
Willem se ve snaze zavděčit se otci, vysoce postavenému nacistickému důstojníkovi, účastní zvěrstev v koncentrácích i ghettech. To, co vidí – a hlavně, co musí dělat – mu však otevře oči. Zasvětí svůj život nápravě svých hříchů. Jenže ve válkou zmítané nacistické Evropě je to tanec na ostří nože.
Tři zraněné duše, tři polámané anděly, kteří nechtěli než pomáhat druhým a prožívat své lásky a štěstí, spojí dějiny dohromady. Společně získávají poslední šanci. Společně budou opět celí... nebo zemřou.


...Když se táta vrátil, omluvil se mi, že se přestal ovládat. Začali jsme spolu znovu mluvit a život se vrátil do normálních, i když nových kolejí. Přesto jsem věděla, že nám válka něco bere. Ničila jednoduché vztahy a křivila je v něco složitého. Rozdělovala naši rodinu...

Historický román Zlomení andělé se odehrává za 2.světové války v Polsku, Rumunsku a hlavně Německu. Události tehdejší doby jsou v něm popisovány z pohledu třech hlavních postav - polské položidovky Elsi, rumunské holčičky Matildy a německého nacistického lékaře Willema. Tyto tři osoby z rozdílných prostředí spojí jedno. Nenávist vůči nacistům a naděje na lásku a nový začátek. Jenže válka není zdaleka u konce, nepřátelé číhají na každém rohu a žádný projev dobra nemůže zůstat nepotrestán...
...“Elsi, všechno, při čem jsem tě zatím viděl, jsi dělala s dobrým úmyslem. V těchto těžkých dobách však někdy dobré úmysly zajdou moc daleko a těžko je vysvětlíš někomu dalšímu. To, kvůli čemu o sobě dnes večer pochybuješ, posoudí jen Bůh. Na to nezapomínej. Žijeme v nesnesitelných podmínkách.“ Právě kvůli tomu si dělám starosti. Že to Bůh možná vidí jinak...

Jelikož se příběh odehrává v průběhu několika let a měsíců, tak je kniha rozdělena na jakoby části, které se dále dělí na číslované kapitoly. Každá kapitola je pak nadepsána jménem jedné z hlavních postav, z jejíhož pohledu je děj v ní vypravován. Ocenit bych chtěla také úžasnou práci s jazykem.
...Je těžké vyjádřit zármutek slovy nebo mu dát nějaký řád. Nevyrovnaně stoupá a zase klesá jako vlna. Ve chvílích, kdy se přistihnu, že myslím na něco jiného než na Lenu, mě jako silný déšť zahalí vina a já se opět vrátím k cestování v čase, abych tu bolest snížil. Viděl jsem, jak lidé truchlí, a přemýšlel jsem, proč to dělají. Až když se něco stane, až když někdo odejde a nechá nás na tomto světě samotné, teprve tehdy pochopíme obrovitost té ztráty...

HODNOCENÍ:
Na knihu jsem narazila čirou náhodou v březnovém edičním plánu vydavatele. Hned mě upoutala svým názvem a hlavně obálkou. Po přečtení anotace mi bylo jasné, že si ji budu muset pořídit. A nelituju toho. Příběh složený z osudů několika hlavních postav, pocházejících z různých prostředí, doplněný o popis nejen válečných zvěrstev, života v ghettech a táborech, ale také snahy o postavení se na odpor režimu, o záchranu biť jen několika málo osob a víry v lásku a možnost nového začátku, mě úplně pohltil. Jelikož o ghettech, vyhlazování Židů apod. jsem toho četla poměrně už dost, tak mě v této knize asi nejvíce zaujalo zapracování tématu programu Lebensborn a vytvoření postavy lékaře Willema, který se odklonil od stranické ideologie a snažil se jednat podle svého vlastního svědomí. Na jednotlivých postavách se mi pak líbilo to, že i přes prožité hrůzy, byly schopni i nadále riskovat a  posouvat se dál, místo setrvávat v minulosti. Rozhodně vás ale musím upozornit, že tento titul není pro každého, protože některé pasáže jsou opravdu dost drastické, takže jsem ani já tentokrát nečetla tak rychle. Musela jsem si dávat pauzy a rozdýchávat to. Bylo mi hrozně smutno z toho, jak se člověk k člověku dokáže chovat a že statečnost a odvaha byly dost často vykoupeny za tu nejvyšší cenu... Hodnotím 95% a doporučuji všem, kteří vyhledávají romány s válečnou tématikou.
...Vím, že aby člověk poznal lásku, musí nejdřív zažít bolest. Teprve pak pochopí, co to je a jak ji má ocenit...

O AUTOROVI:
Gemma Liviero žije s rodinou v Austrálii. Původně se živila jako sekretářka a reklamní textařka. Postupem času napsala několik povídek a dva gotické romány.

Žádné komentáře:

Okomentovat