pondělí, května 22, 2017

SPÁČŮV HRAD

BARBARA ERSKIN


V ORIGINÁLE: Sleeper´s Castle
PŘEKLAD: Eva Křístková
VYDAVATELSTVÍ: Nakladatelství BRÁNA, a. s.
ROK VYDÁNÍ: 2017
POČET STRAN: 464

ANOTACE:
Děj nového, již čtrnáctého románu oblíbené britské autorky se opět odehrává ve dvou časových rovinách: v současnosti a v neklidném 15. století. Hlavními hrdinkami jsou dvě mladé ženy z těchto rozdílných období – Andy a Catrin.
V roce 1400 se na velšských hranicích schyluje k válce. Catrinin otec je věštec a hraje nebezpečnou hru v centru nelítostného boje velšských vzbouřenců s anglickým vojskem. Catrin, která má též věštecké schopnosti, je vyzvána, aby předpověděla osud Walesu. Místo budoucí nezávislosti země však vidí jen oheň a krev. Ví, že její život bude ohrožen....
V roce 2015 odjíždí Andy do starého velšského domu, kde kdysi žila Catrin a kterému se po staletí říká Spáčův hrad. V samotě hor se snaží obnovit své síly, ale pokaždé, když zavře oči, vrací se ve snech do minulosti. Setkává se s dívkou Catrin a je stále víc vtahována do dávných dramat. Překonat nebezpečné nástrahy a najít lásku není snadné, ale Andy i Catrin jsou silné osobnosti....

...Místo ložnice si Andy vybrala jeden z hostinských pokojů. Nacházel se v nejstarší části domu. Byly tam prastaré tmavé trámy, dělená okna s ostěním z šedého kamene a výhled přes údolí na slunce zapadající v mlze. Postel kryl pestrobarevný velšský přehoz a na stěně zahlédla krajinku s týmiž kopci, jež viděla z okna, se stíny mraků zbarvených do rumělkova, okrova a fialova. Rozhlédla se po tom pokoji a vzápětí si uvědomila, že to je, jako by přišla domů. Cítila se tu uvolněně a bezpečně. Vzduch prostupovala jemná vůně dřeva a čehosi nedefinovatelného – bylinek a leštidla a tak trochu možná i prachu...

Po smrti svého přítele Grahama přijíždí nadaná malířka a ilustrátorka Andy do Walesu. Jednak nemá kde bydlet, protože z přítelova domu ji vyhnala jeho bývalka Rhona, která Andy z duše nenávidí a viní ji z Grahamovy smrti a jednak se zde má postarat o kamarádčin dům, Spáčův hrad, zatímco ona bude pryč. Osamělý, starobylý dům, situovaný uprostřed rozlehlé zahrady, oplývá tajemnou energií. Každému, kdo v něm usne, se zdají až příliš živé sny, odehrávající se v dávných časech. Většinu lidí to tak vyděsí, že dům opustí, ale Andy se rozhodne zůstat a zjistit, co se ve Spáčově hradu před staletími odehrálo a jak to s Catrin, jejím despotickým otcem Dafidem, milým Edmundem a velšským hrdinou Owainem Glyndŵrem dopadlo. Neohrožují ji však pouze duchové minulosti. Do Walesu si s ní totiž přijede vyřídit účty také psychopatka Rhona, jež se neštítí vůbec ničeho...


Jak je již typickým rysem knih Barbary Erskin, tak i zde se snoubí minulost s přítomností a historické motivy s prvky nadpřirozena. Díky postavě psychicky vyšinuté Rhony je pak Spáčův hrad obohacen o prvky thrilleru. Kniha je rozdělena na několik číslovaných kapitol, v nichž se střídá vyprávění o Andy s tím o Catrin a její době. Vyzdvihnout bych chtěla také krásnou grafickou úpravu obálky, jejíž motiv ostružin je pak přenesen na začátek každé kapitoly.


...Vzpomněla si na vysvětlení, které jí kdysi podal otec, i na teorie, o nichž tak často čítala v knihách, jež milovala nejvíc: duchové jsou vlastně vzpomínky, otisky dávno minulých okamžiků, uvízlých v textuře domu jako můra chycená v pavučině; přilnuly k němu, na okamžik se zatřepotají a opět zmizí do temnoty...

HODNOCENÍ:
Na Spáčův hrad jsem se hrozně těšila, protože knihy Barbary Erskin patří k mým nejoblíbenějším. Zdálo by se, že tomuto románu nebudu mít co vytknout. Příběh je propracován do nejmenších detailů jak po stránce historické, tak co se psychologie jednotlivých postav týče. Nechybí napětí, láska, intriky. Přesto však z něho mám trochu smíšené pocity. Přijde mi, že autorka zaběhla až moc do detailů a použila přehršle popisů míst, historických událostí a bojů. Knížka mi kvůli tomu přišla nekonečná. Čím déle jsem ji četla a blížila se ke konci, tím více mi přišlo, že stránek neubývá, ba naopak přibývá. Jelikož mě však zajímalo, jak dopadne příběh Catrin a jejích blízkých, tak jsem ji dočetla. Ano, musím napsat, že daleko více mě zaujala dějová linka do minulosti, než Andyin příběh. Podle mě je tam postava Andy opravdu jen kvůli vytvoření propojení mezi současností a minulostí a aby se jí zdály sny o Catrin. Díky Rhoně se pak současnost tedy trochu zdramatizovala, ale popravdě řečeno, už mi to přišlo jako zbytečné prodlužování děje a ani v závěru to nemělo takový efekt, jaký jsem od této zápletky očekávala. I přesto všechno jsem však ráda, že se na našem trhu po čase opět objevil další román této autorky. Když porovnám Spáčův hrad s nedávno přečtenou novinkou od Barbary Wood a s Dcerou čarodějnice, tak ho musím ohodnotit 85%. Stylisticky a dějově se mi to líbilo o trochu více než Dcera čarodějnice, ale na novou Woodovou to nemá. Ovšem to je můj názor, takže pokud si chcete utvořit svůj nebo máte jen rádi podobně laděné knihy, tak si Spáčův hrad určitě přečtěte. ;)

O AUTOROVI:
Barbara Erskin se narodila v roce 1944 v Nottinghamu. Se psaním začala během studií skotské historie na univerzitě v Edinburghu. Mezi její nejznámější knížky patří Žila jsem již před staletími, Půlnoc je osamělé místo, Údolí havranů, Vzdálené hlasy, Dům ozvěn, Dcery ohně, Oheň je tvým osudem, Dědictví minulosti, Nejtemnější hodina.

1 komentář:

  1. Ahoj, jmenuji se "Tina Petersen" Jsem z Odense v Dánsku. Byl jsem ženatý 9 let s Oliverem a oba jsme měli spolu dva (2) syny. Oliver byl můj milenec na střední škole, můj vysněný muž a já jsme ho milovali víc, než dokážou vyjádřit slova. Můj manžel najednou začal spát a dávat různé omluvy, proč se nemůže vrátit domů. Děti, které byly zvyklé být vždycky kolem svého otce, ho teď vidí ječmen. Začal mít vnější vztahy s jinými ženami, aniž by zvažoval, jak se budou děti nebo já cítit.

    Celý můj svět byl otřesen a zdá se mi, že jsem ztratil jediného člověka, kterého jsem kdy opravdu miloval. To se ještě zhoršilo v okamžiku, kdy požádal o rozvod ... Snažil jsem se, co mohl, aby mu změnil názor a zůstal se mnou a dětmi, ale veškeré úsilí bylo marné. Prosil jsem a zkoušel všechno, ale nic nefungovalo.

    Průlom nastal, když mě někdo představil tomuto nádhernému, velkému kouzelníkovi, který mi nakonec pomohl ... Nikdy jsem nebyl fanouškem takovýchto věcí, ale prostě jsem se rozhodl neochotně vyzkoušet, protože jsem byl zoufalý a nezbylo mi na výběr ... Udělal zvláštní modlitby a použil kořeny a byliny ... Během dvou dnů mi Oliver zavolal a byl mi líto všech emocionálních traumatů, které mi způsobil, přestěhoval se zpět do domu a nadále šťastně žijeme jako jedna velká rodina. co úžasný zázrak doktor Zuzu udělal pro mě a moji rodinu. Pomohl mi také vyřešit můj problém s artritidou, se kterým se zabývám celá léta

    Představil jsem mu spoustu párů s problémy po celém světě a měli dobré zprávy ... Pevně ​​věřím, že někdo tam potřebuje pomoc. Pro naléhavou pomoc jakéhokoli typu kontaktujte lékaře Zuzu nyní prostřednictvím jeho e-mailu: doctorzuzutemple@gmail.com nebo WhatsApp ho na +2347013499818 a také kontaktujte doktora Zuzu na Vibru prostřednictvím +2347013499818

    OdpovědětVymazat