sobota, ledna 27, 2018

TISÍC VÝCHODŮ SLUNCE

SABINA ZELENÁ


VYDAVATELSTVÍ: Fragment
ROK VYDÁNÍ: 2017
POČET STRAN: 219

ANOTACE:
Pavlin život se otočil o sto osmdesát stupňů. V jediném okamžiku ztratila manžela i otce – dva lidi, které nejvíce milovala, navíc v době, kdy prožívá své první těhotenství. Potřeba sdílet svůj smutek s někým blízkým ji zavede k její babičce, kterou léta neviděla. Jejich setkání je natolik silné, že se k ní rozhodne přestěhovat. Postupně se seznamuje s místními lidmi. Poznává Elišku, dívku, která po autonehodě přišla o zrak. Blíže poznává i jejího bratra, který si sestřino zranění klade za vinu. Najdou tito dva lidé v těžké životní situaci cestu k sobě? Smíří se s tím, co jim život vzal a naleznou naději na nové štěstí?


...Jak se asi cítily jiné manželky, matky a dcery, když jim zničehonic zabušili na dveře dva muži v uniformě? Měly strašlivé tušení, ještě než promluvili? Taky je nějakou dobu nechali domýšlet si, co se přihodilo, a pak jim násilně uzmuli veškeré štěstí? Také jim řekli, že je jim líto, a pak odspěchali, rádi, že už mají tísnivou povinnost za sebou? Nebo chvíli postávali mezi dveřmi a pak spěšně přiskočili, když dámy omdlévaly, a počkali, dokud nedorazí jejich sestry a přítelkyně, aby na ně dohlédly?...

Děj příběhu se odehrává částečně ve Švýcarsku a Čechách. Čeněk, Pavlin otec, se po smrti manželky rozhodne i s dcerou odstěhovat do Švýcarska. Tam se Pavla seznámí se svým manželem Benem. Jejich idylku ovšem překazí tragická nehoda, při níž oba muži zemřou. Do sebe uzavřená, truchlící Pavla se rozhodne odjet s babičkou zpět do Čech. Z chmurů Pavle postupně pomáhají nejen její babička, ale také slepá sousedka Eliška a její, zpočátku zdrženlivý, bratr Zbyšek, kteří prožili své vlastní osobní tragédie...
...Pak dokouřil cigaretu a sbalil náčiní. Než odešel, dopřál mi chvilku na to, abych si ho důkladně prohlédla. Krátké hnědé vlasy mu na skráních začaly šedivět a oči se ztrácely v tmavých kruzích. Kolik mu teď mohlo být? Třicet dva? Tak mladý, a navzdory tomu vypadal že už toho spoustu zažil a byl životem ztrápený...

Kniha je rozdělena na pravidelně se střídající kapitoly, z nichž je každá nadepsána jménem postavy, z jejíhož pohledu je vypravována, což mi připomnělo styl psaní Jodi Picoult. Čtenář se tak dozví nejen názory a pohledy jednotlivých hrdinů na životní útrapy těch druhých, ale také zjistí, co trápí přímo je, jaké mají pocity, touhy...
...Překvapilo mě, když jsem po tak dlouhé době ucítil rozechvění. Nejspíš mě dřív zaslepilo to, jak úžasný vliv měla Pavla na Elišku, že jsem se až teď stačil zamyslet nad tím, jak vlastně působí na mě. Nezasloužil jsem si cítit něco tak pěkného. Měl bych na to zapomenout, postavit se tomu, vytlouct si to z hlavy, někam utéct...

HODNOCENÍ
Musím napsat, že i když jsem knihu četla již před několika měsíci, tak nad ní musím ještě dnes přemýšlet a stále úplně nevím, jaký k ní zaujmout postoj. Na jednu stranu se mi líbilo psychologické propracování jednotlivých postav. Z hlavní hrdinky Pavly jsem úplně cítila její smutek z prožitého traumatu, stesk po jejích nejbližších. Zaujalo mě i úžasné vykreslení porodu dvojčat... Na druhou stranu mě ovšem bohužel celkem zklamal konec, který byl pro mě osobně příliš rychlý, růžový a přeslazený... Trochu mi to připomínalo filmy podle námětu Rosamundy Pilcher a jí podobných autorek, kdy se na začátku odehraje velká tragédie, aby na konci mohlo být vše zase zalité sluncem... Ale bohužel reálný život takový konec většinou nemá... Proto bych příště možná trochu ubrala na dobrých koncích všech postav a do příběhu začlenila trochu reálného světa. Tato kniha je pro mě takový protipól Bábovek. U nich jsem měla depresi z toho, že všichni všechny podvádí a pro nikoho to nakonec neskončí moc dobře. Tady jsem měla nepříjemný pocit zase z toho, že všichni byli šťastní a spokojení jako v pohádce... Vyváženější konec s mixem štěstí a trochou reality by byl lepší... Ale to je můj osobní názor. Jinak kniha určitě stojí za přečtení. Byla čtivá, přelouskala jsem ji za necelý týden. Na jejím začátku jsem si i pobrečela. Hodnotím 85%. Doporučuji všem romantickým duším nebo těm, kteří hledají citlivě napsanou oddechovku.

O AUTOROVI
Sabina Zelená pochází z Dačic, ale vyrůstala v Praze. Ráda čte, píše a cestuje. S manželem a synem žije v Západní Austrálii. V současné době chystá další dvě knihy.

Žádné komentáře:

Okomentovat